EnglishSwedish
14 Jun 2017

Vatikanstaten, St Peterskyrkan spanska trappan & bara avslut

Jag har ju helt glömt att publicera mitt sista inlägg från Rom resan men men som man säger bättre sent än aldrig 🙂 Alltså Rom resan jag kommer leva på den länge, drömmer mig redan tillbaka och nästa gång jag åker till Rom då är det bara för att äta, äta, äta, dricka gott vin och strosa runt i den vackra staden som skriker historia vart man än tittar och går.  Ska i ett annat inlägg skriva om ett ställe jag drömmer om att åka till med C.

Vad gjorde vi sista dagen i Rom då. Jo efter frukosten skulle vi ta en Taxi till Vatikanstaten problemet var bara att det ösregnade i Rom och inte en enda Taxi var ledig så vi tog en paraply från hotellet och promenerade ner mot stan för att försöka få tag på en Taxi vilket vi till slut gjorde. Väl framme regnade det så mycket att vi var tvungna att ställa oss under en markis vid en butik och vänta på att regnet skulle avta. Efter sisådär 40 minuter kom det inte en droppe och det var som att det aldrig hade regnat. Det var varmt och strålande väder.

I väntan på att regnet skulle avtaVi hade med oss en guide inne på museet och även här rekommenderar jag att man har en guide. Det är en helt annan upplevelse. Dock var det så mycket folk och så varmt det var sååå varmt slut blev uttråkad och bara ville ut. Men det var häftigt att kliva in i Sixtinska kapellet, det är totalt fotoförbud med vakter inne som är stenhårda och säger till på skarpen om man ens försöker. Jag tänker inte dra någon historia lektion men ni som vem och kan förstår nog det häftiga 🙂Inne i Vatikanstaten Vi gick självklart in i St Peterskyrkan också. Woooow vilken magnifik och fantastisk kyrka. Det är verkligen ett besök man måste göra.Efter en tur i Vatikanstaten som helt klart är värt ett besök om man är i Rom så promenerade vi ner mot gatan och stannade vi en restaurang. Beställde in en pasta carbonara, pizza och vin. Åhh så gott!Sen tog vi en taxi tillbaka och promenerade ner mot Spanska trappan. Köpte glass och satte oss på trappan och bara tittade på alla människor. Det var så härligt att bara sitta där och njuta av den fina stunden i solen. Älskar!Kvällen tillbrinagde vi på en restaurang minns ej vad den hette. Vi beställde in vin os- och charkuterier. Det blev en riktigt härligt avslut på den weekendresan. Tack Rom för den här gången!

2 Comments
  • Lilla jag
    juni 14, 2017

NO PHOTO ,, hahahaha sixtinska kapellet, ändå envis som man är så tog vi foto, man går i timmar för att komma fram för den där bilden o så får man inte ta!!